Zoek jij de perfecte projectinrichting voor je gloednieuwe kantoor? Dan is het tijd om de werkwijze die je kent eens flink onder de loep te nemen. Klinkt gek, hè? Lieuwe Feenstra, eigenaar van DNA Projecten, legt uit wat er allemaal komt kijken bij de projectinrichting van een kantoor. En dat is meer dan je in eerste instantie denkt. Lieuwe: “Om een kantoor te creëren dat niet alleen esthetisch, maar bovenal functioneel is, duiken we diep in het DNA van onze klanten. Zo ontstaat een kantoor dat werkt voor elke medewerker.”
Zoals het klokje thuis tikt
Thuis ben je ongetwijfeld druk geweest met het creëren van de perfecte indeling. Alle aspecten van je dagelijkse leven krijgen zorgvuldig een plekje in je huis. Zo leidt je voordeur niet direct naar de badkamer en om te zorgen dat je lekker kunt kokkerellen, denk je na over de indeling van je keukenkastjes en de plaatsing van de vaatwasser, toch? Dat in kaart brengen van behoeften werkt bij de kantoorinrichting net zo, maar wordt vaak vergeten. Lieuwe: “Als je bij binnenkomst in een kantoor ziet dat iemand in volledige concentratie probeert te werken naast een clubje kleppende collega’s, dan weet je: daar gaat iets niet goed. Want geconcentreerd werken gebeurt toch op een andere plek dan waar men elkaar begroet en constant in en uit loopt?” In de kantoren die DNA Projecten ontwerpt, is hier geen sprake van.
De juiste vragen voor het ‘wauw’-gevoel
“Begin je met de verkeerde vraag, dan krijg je meestal ook het verkeerde antwoord”, stelt Lieuwe. Daarom start DNA Projecten altijd met een grondige intake. Hierin wordt de basis gelegd voor de algehele sfeer en indeling van de kantoorruimte. “Werkgeluk begint bij het ‘wauw’-gevoel.” Dit kan ontstaan door de algehele kantoorinrichting, maar ook door het meubilair zelf. Lieuwe legt uit: “Werknemers moeten zich gelukkig voelen op hun werkplek, en het meubilair moet zich aanpassen aan hen, niet andersom.” Voor Lieuwe is het duidelijk: “80% van je kosten bestaat uit personeel. Waarom dan niet zorgen dat zij optimaal kunnen presteren?”
Kantoorinrichting op maat als vertrekpunt voor werkgeluk
Projectinrichting is maatwerk en begint met goed inzicht in hoe een bedrijf opereert. Lieuwe wijst erop dat simpelweg zeggen dat je een open kantoorruimte wilt, niet voldoende is: “Het is essentieel om te begrijpen hoe medewerkers werken, wat hun functionele behoeften zijn en hoe ze zich voelen in hun werkomgeving.” Om dit te bereiken, organiseert DNA Projecten workshops op locatie om medewerkers uit hun bestaande denkkaders te halen. “Niemand denkt na over hoe we over vijf jaar willen werken,” zegt Lieuwe, “het draait erom dat we begrijpen hoe de toekomstige werkplek eruit moet zien, niet gebaseerd op trends, maar vooral op basis van de unieke behoeften en cultuur van een organisatie.” Deze benadering van kantoor projectinrichting omvat ook het nadenken over verlichting, akoestiek, en de juiste indeling van ruimtes. De juiste projectinrichting maakt een kantoor een intuïtieve, functionele en aangename plek waar medewerkers hun tijd wíllen doorbrengen. Niet moeten.
Van droomkantoor tot realiteit
Stel je je droomkantoor voor. Wat zie je? Technologisch vernuft? Artistieke verlichting? Dat droombeeld vormt ons vertrekpunt: “Door eerst de droom van de klant in kaart te brengen en vervolgens te praten over budget, planning en kwaliteit, kunnen we die droom omzetten in een realiseerbaar project.” Vanaf dat moment gaan onze ‘makers van werkgeluk’ met dezelfde passie aan de slag als jijzelf. Zij maken jouw doelen tot hun eigen en beschouwen zichzelf als jouw externe collega gedurende het hele proces en ver daarna. Lieuwe voegt toe: “De oplevering van het project is slechts het begin van onze samenwerking.”