Wist je dat als één van je zintuigen overprikkeld raakt – en je dus uit je concentratie wordt gehaald – het tien minuten duurt voor je weer terug in je focus bent? Reken maar eens mee: tien keer per dag uit je concentratie gehaald worden betekent honderd verloren minuten. Op een werkdag van acht uur verliest een werknemer dus gemakkelijk twee uur productieve werktijd. Gelukkig zijn die ‘storende’ telefoontjes en gesprekken van collega’s niet het probleem: de slechte akoestiek is de veroorzaker van de overlast. En daar kunnen wij iets aan doen. We vertellen je graag hoe.
Hoe werkt dat, akoestiek?
Iedereen heeft het weleens meegemaakt: je probeert een gesprek te voeren – in een restaurant, een kantoor, een woning – maar hoe hard je ook praat, je verstaat elkaar slecht of zelfs helemaal niet, zelfs als je vlak naast elkaar zit. Niet doordat je overstemd wordt door anderen, maar doordat het geluid van jezelf en al die anderen steeds weer weerkaatst wordt. Want dat is wat er gebeurt wanneer akoestiek slecht is: het geluid wordt niet geabsorbeerd, maar teruggekaatst, waardoor een continue ‘ruis’ ontstaat. Hoe zacht of hard je ook praat, de ruis zal blijven. Je kunt simpelweg je gesprek niet uit het omgevingsgeluid filteren.
Waarom de akoestiek in je kantoor slecht is
De oorzaken voor slechte akoestiek zitten hem eigenlijk altijd in het gebruik van de ruimte. De architectuur past simpelweg niet bij het gebruik van de ruimte. De ‘schil’ werkt niet. Veel beton, veel glas, veel mensen in een kleine ruimte – allemaal redenen waarom de akoestiek slecht kan zijn. Hoe mooi en modern het interieurontwerp er ook uitziet. Er wordt vaak niet aan de akoestiek gedacht en de architectuur wordt niet meegenomen in het bepalen van de functie van een ruimte. Het is een mooi 3D plaatje, maar zonder inhoud. En dus zit je opgescheept met ruis van hier tot Tokio, in een kantoor waarin geen elke werknemer zich écht prettig voelt.
Het belang van het gevoel van een ruimte
In een lawaaiige ruimte kun je je niet alleen slecht concentreren, het voelt ook nog eens niet prettig om er te zijn. Wat je zintuigen opgeteld waarnemen bepaalt namelijk hoe je je voelt in een ruimte. Je kunt dus nog zo lekker zitten, uitzicht hebben op een prachtig kunstwerk of een CO2-producerende-moswand en het kan er heerlijk ruiken – als iedereen zich overschreeuwt om gehoord te kunnen worden, zit niemand prettig. Het gevolg: jij vraagt je af waar al je werknemers naar toe zijn. Die zijn naar huis gevlucht.
Op zoek naar de oorzaak van overlast
Genoeg redenen om de akoestiek in je kantoor te verbeteren dus. Gelukkig kan dat op heel veel manieren. We beginnen bij het begin en dat is een gedegen onderzoek. Wat is er nou zo verstorend? Wat veroorzaakt precies de overlast? We kijken eerst naar de schil en dan pas op werkplekniveau. Soms is de oplossing heel simpel en heeft ‘ie niets met interieur te maken. Juist dat is ons werk als interieuradviseur: een eerlijk advies geven dat het probleem aanpakt. En ja, soms is dat zo simpel als een goede headset.
De ‘schil’ aanpakken
De beste oplossing voor akoestische problemen is ruimte, maar vierkante meters zijn duur en dus zitten mensen dicht op elkaar. Gelukkig zijn er meer opties om de akoestiek te verbeteren dan door meer ruimte tussen werknemers te creëren. We beginnen bij de schil van het gebouw: de muren, de ramen, de vloeren en het plafond. Geluid gedraagt zich namelijk parabolisch, wat simpelweg betekent dat je voor betere akoestiek geluid zult moeten afvangen. Dat kan vaak vrij gemakkelijk op schil-niveau. Denk aan een spuitplafond of vloerbedekking.
De akoestiek verbeteren van je kantoor op werkplekniveau
Daarna gaan we kijken hoe we de akoestiek verbeteren van het kantoor op werkplekniveau. Denk aan de aankleding van de ruimte met items met een hoge absorptiewaarde, zodat de nagalmtijd verkort wordt. Akoestische doeken, de aankleding, tussenwandjes, et cetera. Daarnaast is er nog een oplossing die heel tegenstrijdig voelt, maar die we je graag uitleggen: achtergrondgeluid zoals muziek helpt de akoestiek te verbeteren. Stel je voor dat je een vertrouwelijk gesprek voert. Zit je op een terras vol mensen, dan kun je je gesprek op normale toon voeren zonder dat je het idee hebt dat je buurman mee kan luisteren. Zit je in een galmende kantine, dan bedenk je je wel twee keer voor je het onderwerp aansnijdt. Zo zorgt ook achtergrondmuziek voor een betere dynamiek in een ruimte. Goede akoestiek zit ‘m dus niet in de details, maar in het aanpakken van het geheel.