Wat is activiteit gerelateerd werken?

Wat is activiteit gerelateerd werken?

En waarom zou je het doen?

Douche je wel eens in de keuken? Of slaap je wel eens in de badkamer? Grote kans dat je beide vragen met nee kunt beantwoorden – en ze een beetje gek vindt. Want thuis hebben we voor elke activiteit een plek die daarin faciliteert. En dat vinden we meer dan logisch. Maar waarom hebben we dat op kantoor dan (vaak) niet? Lieuwe Feenstra, oprichter en eigenaar van DNA Projecten, legt het uit. 

Er is behoefte ontstaan aan activiteit gerelateerd werken

“In 2001 dacht ik het voor het eerst: wat is het eigenlijk raar, de manier waarop we werken”, vertelt Lieuwe. Met een toenemend aantal parttime werkers, werd het concept flexwerken geïntroduceerd. Kleine kantoortjes werden ingeruild voor enorme kantoortuinen. Dat zou enerzijds de communicatie verbeteren en anderzijds de kosten drukken. Zo hoefde immers niet elke medewerker een eigen bureau. “Maar als ik dan op zo’n kantoor kwam, was er een wandje tussen de bureaus geplaatst, omdat mensen qua concentratie last van elkaar hadden. Het wandje mocht alleen niet te hoog zijn, want ze moesten elkaar nog wel kunnen zien.”

In die tijd hadden veel medewerkers één functie en die was voornamelijk administratief, maar afgelopen decennia is de inhoud van werkzaamheden binnen organisaties drastisch veranderd. Door de robotisering en automatisering veranderen de werkzaamheden van uitvoerend en administratief naar meer complex kenniswerk. Lieuwe: “En kenniswerkers hebben behoefte aan focus en kennisdeling.”

Maar focus vinden gaat vaak niet in zo’n open gebied, waardoor mensen steeds liever thuiswerken: prikkelarm en zonder afleidende collega’s om hen heen. “Er is behoefte ontstaan aan activiteit gerelateerd werken”, concludeert Lieuwe. Activiteit gerelateerd werken houdt in dat voor elke activiteit een omgeving aanwezig is die optimaal ondersteunt in de uitvoering hiervan, zowel in tijdstip als plaats. Eigenlijk is het iets heel simpels, iets heel natuurlijks ook. 

Een hip kantoorpand

Bij het inrichten van een kantoor wordt er tegenwoordig vaak een hippe omgeving gemaakt. Een plek die er leuk uitziet. “Maar er moet juist gekeken worden naar de activiteiten die binnen een bedrijf plaatsvinden. Wat hebben de mensen dan nodig? Welke activiteiten moeten we ondersteunen? Het is belangrijk om bij de ontwikkeling van een kantoorconcept te denken vanuit de gebruikers.” Want volgens Lieuwe wordt de manier van werken binnen organisaties naast een goed salaris een van de belangrijkste zaken waarop werknemers hun werkgever gaan selecteren.

Manier van werken

“Kenniswerkers hebben behoefte aan vrijheid als het gaat om het organiseren van hun werkzaamheden.” En dat kan, want door alle ontwikkelingen in de ICT is de mogelijkheid ontstaan om meer tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Niet langer alleen het fysieke kantoor behoort tot de opties. Nee, er zijn nu vier platformen waar mensen uit kunnen kiezen:

  1. digitaal, tijd- en plaatsonafhankelijk;
  2. thuis of in de nabijheid van thuis;
  3. derde plekken, zoals extern bij opdrachtgevers of in bijvoorbeeld een café;
  4. centraal hoofdkantoor.

Functies van de verschillende werkplekken

De thuiswerkplek wordt over het algemeen ingezet als focusplek om individuele taken goed uit te voeren. Door de coronapandemie en het verplichte thuiswerken is de arbo-goedgekeurde werkplek van kantoor eigenlijk verplaatst naar thuis. Het is een van de meest intensief gebruikte plekken en het is daarom belangrijk deze ergonomisch zo goed mogelijk in te richten.

Daarnaast wordt er nu veel (en in de toekomst nog veel meer) samengewerkt met externe professionals om projectmatig de juiste slagkracht te realiseren. Door meer te werken met een flexibele schil nodigen medewerkers enerzijds vaker mensen uit op kantoor, en zijn ze anderzijds ook vaker bij externe bedrijven in overleg.

Het fysieke (hoofd)kantoor krijgt door alle ontwikkelingen een totaal andere functie. “Waar vroeger de fysieke kantoren voor het merendeel werden gevuld met werkplekken, zien wij deze omgevingen nu veranderen naar hoogwaardige communicatiecentra, waar mensen elkaar ontmoeten en samenwerken”, aldus Lieuwe. “Een plek die de cultuur ademt, waar ruimte is voor kennisdeling, samenwerken en samen ontspannen. Een visitekaartje waar je als medewerkers trots op bent!”

Agendabeheer als tool voor efficiëntie en werkgeluk

Een belangrijk aspect bij activiteit gerelateerd werken is agendabeheer. “Wanneer werk ik op welke plek en waaraan? Optimale afstemming, meer afwisseling. Het zorgt ervoor dat men slimmer en efficiënter werkt.” En dan komt er meer ruimte voor andere behoeftes. “Het geeft vrijheid binnen kaders – en onderschat niet wat dat met werkgeluk doet!”

Want het valt Lieuwe op dat er, ondanks de mogelijkheid die we tegenwoordig hebben om overal ter wereld op ieder moment van de dag te kunnen werken, aan onze manier van werken de afgelopen decennia weinig veranderd is. “Van werken op een vaste computer op kantoor zijn we naar werken op een laptop op kantoor gegaan.” En dus wordt het tijd voor verandering: “Tijd om slimmer, professioneler en gelukkiger aan de slag te gaan met ons werk!”

Klaar voor de uitdaging?

Hoe dat werkgeluk eruitziet, bepalen we samen. Dat is voor elk bedrijf weer anders. Uniek zelfs. Vormgegeven naar de identiteit en behoeftes van jouw bedrijf en haar personeel. Zij vormen het framework, het plan voor de reis die we samen gaan maken.

Bekijk wat wij voor je kunnen doen