En waarom zou je het doen?
Douche je wel eens in de keuken? Of slaap je wel eens in de badkamer? Grote kans dat je beide vragen met nee kunt beantwoorden – en ze een beetje gek vindt. Want thuis hebben we voor elke activiteit een plek die daarin faciliteert. En dat vinden we meer dan logisch. Maar waarom hebben we dat op kantoor dan (vaak) niet? Lieuwe Feenstra, oprichter en eigenaar van DNA Projecten, legt het uit.
Er is behoefte ontstaan aan activiteit gerelateerd werken
“In 2001 dacht ik het voor het eerst: wat is het eigenlijk raar, de manier waarop we werken”, vertelt Lieuwe. Met een toenemend aantal parttime werkers, werd het concept flexwerken geïntroduceerd. Kleine kantoortjes werden ingeruild voor enorme kantoortuinen. Dat zou enerzijds de communicatie verbeteren en anderzijds de kosten drukken. Zo hoefde immers niet elke medewerker een eigen bureau. “Maar als ik dan op zo’n kantoor kwam, was er een wandje tussen de bureaus geplaatst, omdat mensen qua concentratie last van elkaar hadden. Het wandje mocht alleen niet te hoog zijn, want ze moesten elkaar nog wel kunnen zien.”
In die tijd hadden veel medewerkers één functie en die was voornamelijk administratief, maar afgelopen decennia is de inhoud van werkzaamheden binnen organisaties drastisch veranderd. Door de robotisering en automatisering veranderen de werkzaamheden van uitvoerend en administratief naar meer complex kenniswerk. Lieuwe: “En kenniswerkers hebben behoefte aan focus en kennisdeling.”
Maar focus vinden gaat vaak niet in zo’n open gebied, waardoor mensen steeds liever thuiswerken: prikkelarm en zonder afleidende collega’s om hen heen. “Er is behoefte ontstaan aan activiteit gerelateerd werken”, concludeert Lieuwe. Activiteit gerelateerd werken houdt in dat voor elke activiteit een omgeving aanwezig is die optimaal ondersteunt in de uitvoering hiervan, zowel in tijdstip als plaats. Eigenlijk is het iets heel simpels, iets heel natuurlijks ook.
Functies van de verschillende werkplekken
De thuiswerkplek wordt over het algemeen ingezet als focusplek om individuele taken goed uit te voeren. Door de coronapandemie en het verplichte thuiswerken is de arbo-goedgekeurde werkplek van kantoor eigenlijk verplaatst naar thuis. Het is een van de meest intensief gebruikte plekken en het is daarom belangrijk deze ergonomisch zo goed mogelijk in te richten.
Daarnaast wordt er nu veel (en in de toekomst nog veel meer) samengewerkt met externe professionals om projectmatig de juiste slagkracht te realiseren. Door meer te werken met een flexibele schil nodigen medewerkers enerzijds vaker mensen uit op kantoor, en zijn ze anderzijds ook vaker bij externe bedrijven in overleg.
Het fysieke (hoofd)kantoor krijgt door alle ontwikkelingen een totaal andere functie. “Waar vroeger de fysieke kantoren voor het merendeel werden gevuld met werkplekken, zien wij deze omgevingen nu veranderen naar hoogwaardige communicatiecentra, waar mensen elkaar ontmoeten en samenwerken”, aldus Lieuwe. “Een plek die de cultuur ademt, waar ruimte is voor kennisdeling, samenwerken en samen ontspannen. Een visitekaartje waar je als medewerkers trots op bent!”
Agendabeheer als tool voor efficiëntie en werkgeluk
Een belangrijk aspect bij activiteit gerelateerd werken is agendabeheer. “Wanneer werk ik op welke plek en waaraan? Optimale afstemming, meer afwisseling. Het zorgt ervoor dat men slimmer en efficiënter werkt.” En dan komt er meer ruimte voor andere behoeftes. “Het geeft vrijheid binnen kaders – en onderschat niet wat dat met werkgeluk doet!”
Want het valt Lieuwe op dat er, ondanks de mogelijkheid die we tegenwoordig hebben om overal ter wereld op ieder moment van de dag te kunnen werken, aan onze manier van werken de afgelopen decennia weinig veranderd is. “Van werken op een vaste computer op kantoor zijn we naar werken op een laptop op kantoor gegaan.” En dus wordt het tijd voor verandering: “Tijd om slimmer, professioneler en gelukkiger aan de slag te gaan met ons werk!”